Dopyt po kúpe bývania sa prepadol o 65 percent. Menej schopní makléri odchádzajú z trhu.
Trh s nehnuteľnosťami zažíva tento rok temné časy. Objem predaja bytov rapídne klesol. Cítia to aj realitní makléri. Predajú oveľa menej ako v minulých rokoch a aj to málo si vyžaduje viac úsilia. Odborníci preto očakávajú konsolidáciu a odchod mnohých agentov z trhu.
Byty, ktoré sa minulý rok predali v priebehu niekoľkých dní, sú dnes v ponuke celé týždne. Tie, ktorých predaj trval týždne, dnes visia na internete aj celé mesiace. Predávajúci, ktorí cenu prestrelia, sa na klesajúcom trhu nemusia kupujúceho ani dočkať.
Kým pred dvomi rokmi registrovali realitní makléri dopyt pri priemernom byte od 15 až 20 záujemcov, v súčasnosti sú len zhruba traja.
Táto zmena sa odzrkadľuje aj na zmenách v práci maklérov. Museli sa vrátiť k tomu, ako predávali dávnejšie. Znamená to viac komunikovať, presviedčať kupujúcich a robiť dobrý marketing.
Ide o návrat k poctivej a odbornej realitnej práci. Makléri sa oveľa viac „nabehajú“. Ak sa byt pred dvomi rokmi predal s piatimi záujemcami hneď v prvý deň uverejnenia, dnes je treba absolvovať desať až 20 obhliadok. Dopyt sa prepadol o viac ako 65 percent.
Maklér, ktorý len servilne preberie predstavy majiteľa a potom neúspešne štrngá kľúčmi, má dnes prehraté. Iba na nájdenie samotného záujemcu, s ktorým sa môže transakcia začať realizovať, treba bežne dva až tri mesiace. Na úspešný predaj je preto potrebné mať skúseného makléra.
Okrem znalosti trhu patria medzi ďalšie kvalifikácie a zručnosti realitných agentov aj komunikácia, marketing, správa sociálnych médií a ovládanie moderných technológií. Musíte byť jednoducho profesionál, ktorý presne ovláda situáciu a ceny na trhu, využíva a investuje do najmodernejších technológií, profesionálneho marketingu, investuje do reklamy, pracuje so sociálnymi sieťami, má vynikajúce komunikačné a odborné znalosti.
Zdroj: forbes.sk